Projekt "Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy" |
|
|
|
Sprawozdanie z realizacji II etapu Projektu ?PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY? W bieżącym roku szkolnym klasa pierwsza realizowała projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ? Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy?. Udział w Projekcie stanowił II etap realizacji tego przedsięwzięcia. Prace z nim związane rozpoczęły się już jesienią od cyklu szkoleń i innych działań przygotowawczych.
Właściwa realizacja zadań obejmowała okres od 01.12.09r. do 20 .06.2010r. Od 1 lutego w wymiarze 4 godzin tygodniowo odbywały się zajęcia pozalekcyjne. Podczas cotygodniowych spotkań realizowano zadania Projektu według autorskiego programu nauczyciela prowadzącego. Nosił on tytuł ? Przebudzenie i rozkwit wiosny?. Podczas 50 godzin zajęć śledziliśmy budzącą się do życia przyrodę, obserwowaliśmy zachodzące w niej zmiany, jej piękno i bujny rozkwit. Nasze działania obejmowały: ? wycieczki i spacery ? czytanie wybranych tekstów literackich ? słuchanie i śpiewanie piosenek ? muzykowanie i ruch przy muzyce ? zabawy ruchowe i sprawnościowo- zręcznościowe ? rozrywki umysłowe ? prace twórcze. Wszystkie działania dokumentowaliśmy w różnych formach: prowadziliśmy kartę obserwacji przyrody , robiliśmy zdjęcia, tworzyliśmy swobodne teksty, prace artystyczne (plastyczne, techniczne) i gazetki tematycznie związane z wiosną. Podczas zajęć poznaliśmy wiele nowych technik plastycznych, zużyliśmy mnóstwo papieru, kredek, farb, plasteliny. Poznaliśmy wiele ciekawych rzeczy o wiośnie jako rzeczywistej porze roku oraz o muzycznych i literackich jej obliczach . Na zajęciach wykorzystywaliśmy także pomoce dydaktyczne zgromadzone w sali w 3 Ośrodkach Zainteresowań. W każdym z nich dzieci mogły rozwijać różne rodzaje inteligencji zgodnie z założeniami teorii inteligencji wielorakich H. Gardnera. Zajęcia pozalekcyjne wyzwalały w dzieciach wiele energii, emocji i radość tworzenia. Odkrywały w nich nieznany potencjał i możliwości. Służyły rozwojowi własnemu uczniów, integracji grupy. Uczyły współpracy i współdziałania w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu. Zajęcia uświadomiły dzieciom, że jeszcze wiele przed nimi, że to dopiero początek - pierwsze uczniowskie doświadczenie na drodze do wiedzy.
Opracowała: Elżbieta Węglińska - realizatorka II etapu Projektu
|